Tabele kalorii

Kalkulator kalorii, tabela kalorii, kalorie, wartości odżywcze, tabele kaloryczne oraz diety

Chipsy, paluszki i krakersy - niewinni truciciele - Zdrowe żywienie

 
Wybierz kategorie artykułów:
Wpisz szukane słowo lub frazę:


 

Chipsy, paluszki i krakersy - niewinni truciciele - Zdrowe żywienie

Chipsy
Chipsy
Źródło: sxc.hu

Są małe, lubimy je podjadać, nie licząc ile sztuk pochłaniamy. Idealne na przekąskę do piwa lub coli, gdy oglądamy telewizję, spotykamy się w pubie ze znajomymi lub oglądamy serial. Słone, chrupiące lub pikantne przekąski to najbardziej zdradliwe elementy w jadłospisie. Wraz z końcem zimy zabieramy się za porządki wiosenne w szafie, oczyśćmy także nasz organizm z trujących śmieci.

Dlaczego cienkie smażone plasterki ziemniaka, przyprawione solą lub papryką uważane są za niezdrowe? Aby wyprodukować chipsy, ziemniak przechodzi proces obróbki, w czasie którego zachodzi wiele chemicznych procesów. Podczas smażenia wytwarza się toksyczna substancja, tak zwany akrylamid. Jest to związek chemiczny niebezpieczny dla układu nerwowego, uznawany za czynnik rakotwórczy. Wśród wszystkich produktów spożywczych chipsy zawierają najwięcej akrylamidu. Regularne spożywanie dużych ilości tej substancji powoduje powstawanie w organizmie stanów zapalnych. Im mniejsza jest masa ciała człowieka, tym bardziej akrymalid może mu zaszkodzić, dlatego dla dzieci zjedzenie paczki chipsów jest bardziej niebezpieczne niż dla dorosłej osoby.

To jeszcze nie koniec złych wiadomości, chipsy mają więcej wad. Inne związki, powstające na skutek smażenia w głębokim tłuszczu, to kwasy tłuszczowe trans, które skutecznie podwyższają poziom złego cholesterolu we krwi. Sprzyjają też powstawaniu miażdżycy, a także zwiększają czynnik ryzyka chorób układu krążenia. Swój smak zawdzięczają sztucznym polepszaczom smaku oraz ogromnym ilościom soli – czyli kolejnym substancjom, które zatruwają nasz organizm. Sól, mąka pszenna, tłuszcz oraz regulator kwasowości (wodorotlenek sodu) to główne składniki paluszków słonych i krakersów. Nadmierne spożywanie soli powoduje zatrzymanie wody w organizmie, przez co zwiększa się objętości krążącej krwi i wzrasta ciśnienie tętnicze. Może być też przyczyną raka żołądka.

Oczywiście zjedzenie od czasu kilku chipsów lub paluszków nie zagraża naszemu zdrowiu. Ale bądźmy szczerzy, drobne przekąski, gdy znajdują się pod ręką, znikają w naszych ustach w rekordowym tempie. Niepostrzeżenie zjadamy całą paczkę, jeśli podjadanie słonych, tłustych przekąsek stanie się naszym nawykiem żywieniowym, zaczniemy regularnie zanieczyszczać swój organizm. Czy to oznacza, że musimy zrezygnować z podjadania I chrupania pomiędzy głównymi posiłkami? Niekoniecznie, jest całe mnóstwo zdrowych przegryzek, które smakują wspaniale, a co najważniejsze ich aromat jest naturalny.

Zdrowe przekąski


Bakalie – wszystkie orzechy oraz migdały to najzdrowszy wariant, pod warunkiem, że nie są prażone na tłuszczu, ani solone. Są źródłem zdrowych nasyconych tłuszczów, dbają o nasz mózg, dobrze wpływają na cerę, zaspokajają głód. Mają wiele kalorii, zamiast bezwiednie podjadać z otwartej paczki, lepiej wydzielić sobie małą garść i zjeść powoli.

Pestki słonecznika to ziarenka zdrowia. Witaminy z grupy B oraz E, które zawierają ziarna słonecznika oraz nienasycone kwasy tłuszczowe są niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania organizmu. Słonecznik to nie tylko wartościowa przekąska, ale także świetny dodatek do sałatek i zup, szczególnie dobrze komponuje się z zupą ogórkową. Możemy go też podprażyć na patelni z niewielką ilością tłuszczu i przyprawić ulubionymi przyprawami.

Autor:
Małgorzata Brzezińska

 

Czytaj także:



 

Tagi: Tabele kalorii, kalorie, wartości odżywcze - Chipsy, paluszki i krakersy - niewinni truciciele - Zdrowe żywienie - odchudzanie, diety, kalorie, tabela kalorii, tabele kaloryczne, kalkulator kalorii