Tabele kalorii

Kalkulator kalorii, tabela kalorii, kalorie, wartości odżywcze, tabele kaloryczne oraz diety

Kalorie ujemne - Odchudzanie

 
Wybierz kategorie artykułów:
Wpisz szukane słowo lub frazę:


 

Kalorie ujemne - Odchudzanie

Warzywa
Warzywa
Źródło: sxc.hu

Biegłość w matematycznych kalkulacjach pomaga schudnąć. Można bowiem obliczyć bilans energetyczny, czyli porównać ile kalorii organizm przyjmuje, a ile traci na trawienie, metabolizm i wyeliminowanie pokarmu. O kaloriach ujemnych mówimy wtedy, gdy organizm więcej energii wydaje na strawienie niż one dostarczają.

Dieta ujemnych kalorii opiera się na jedzeniu produktów, których wartość energetyczna jest niższa niż ilość energii, którą organizm wydatkuje na ich strawienie. Jeśli organizm odczuwa niedobór energii, by trawić pokarm, sięga po zapasy, czyli znienawidzoną przez nas tkankę tłuszczową, dzięki temu chudniemy. Umiejętnie ułożony program żywieniowy bazujący na ujemnym bilansie energetycznym pozwala schudnąć nawet do 5 kilogramów w ciągu tygodnia.

Mniej niż zero na talerzu

Najlepszym przykładem obrazującym fenomen ujemnych kalorii jest przykład - seler i ciastka. 100 gram selera to 8 kcal, tymczasem na jego strawienie organizm wydaje o wiele więcej, co powoduje niedobór energetyczny. Natomiast ciastko może mieć około 500 kcal, a jego przetrawienie "kosztuje" organizm zaledwie 300 kcal, to znaczy, że powstaje nadwyżka 200 kcal i jeśli nie zdołamy ich spalić w ciągu dnia, powiększy się nasza tkanka tłuszczowa. Z pewnością nie dziwi fakt, że ujemne kalorie zawierają takie produkty jak warzywa i owoce, bogate w minerały i witaminy oraz zawierające dużo wody.

Produkty które posiadają kalorie ujemne:
  • szparagi,
  • brokuły,
  • rzodkiewka,
  • sałata,
  • ogórek,
  • seler,
  • arbuzy,
  • melony,
  • papryka,
  • cytryna,
  • marchew,
  • czosnek,
  • cebula.

Nie wierz w cuda

Na pewno zadajesz sobie pytanie, dlaczego dieta ujemnych kalorii nie zrobiła zawrotnej kariery na całym świecie, skoro jej zasady są takie proste? Dietetycy i lekarze od dawna podkreślają, że zdrowa dieta powinna być zbilansowana, czyli musi zawierać wiele produktów, które dostarczają nam węglowodanów, białek, tłuszczu oraz minerałów i witamin. Tymczasem w liście produktów, które kojarzone są z ujemnymi kaloriami, nie znajdziemy tłuszczu i raczej nie jest ona bogata w białko. W związku z tym jedzenie przez dłuższy czas ograniczonej gamy produktów może spowodować – niedobór wapnia, białka, a nawet witamin, gdyż część z nich organizm najlepiej przyswaja wraz z tłuszczem. Zjawisko ujemnych kalorii powinniśmy więc traktować jako ciekawostkę dietetyczną, która może pomóc nam podkręcić metabolizm, a nie jako szybki sposób na zwycięską walkę w nadwagą.

Autor:
Małgorzata Brzezińska

 

Czytaj także:



 

Tagi: Tabele kalorii, kalorie, wartości odżywcze - Kalorie ujemne - Odchudzanie - odchudzanie, diety, kalorie, tabela kalorii, tabele kaloryczne, kalkulator kalorii